مفهوم Gateway

مفهوم Gateway

Gateway یا درگاه یک گره شبکه است که در ارتباطات راه دور استفاده می شود و دو شبکه را با پروتکل های انتقال مختلف به یکدیگر متصل می کند. درگاهها به عنوان یک نقطه ورود و خروج برای یک شبکه عمل می کنند زیرا همه داده ها باید قبل از مسیریابی از Gateway عبور کرده یا با آن ارتباط برقرار کنند. در اکثر شبکه‌های مبتنی بر IP، تنها ترافیکی که از حداقل یک درگاه عبور نمی‌کند، ترافیکی است که بین گره‌ها در همان بخش شبکه محلی (LAN) جریان دارد. اصطلاح Gateway پیش فرض یا دروازه شبکه نیز ممکن است برای توصیف همین مفهوم استفاده شود.

مزیت اصلی استفاده از Gateway در سناریوهای شخصی یا سازمانی، ساده کردن اتصال به اینترنت در یک دستگاه است. در شرکت، یک گره Gateway همچنین می تواند به عنوان یک سرور پروکسی و یک فایروال عمل کند. Gateway ها را می‌توان از طریق خرده‌فروشان فناوری محبوب، مانند Best Buy خریداری کرد، یا از طریق یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی اجاره کرد.

نحوه کار Gateway ها

همه شبکه ها دارای مرزی هستند که ارتباط را به دستگاه هایی که مستقیماً به آن متصل هستند محدود می کند. به همین دلیل، اگر شبکه ای بخواهد با دستگاه ها، گره ها یا شبکه های خارج از آن مرز ارتباط برقرار کند، به عملکرد یک Gateway نیاز دارند. یک دروازه اغلب به عنوان ترکیبی از یک روتر و یک مودم مشخص می شود.

Gateway در لبه یک شبکه پیاده سازی می شود و تمام داده هایی را که به صورت داخلی یا خارجی از آن شبکه هدایت می شوند، مدیریت می کند. هنگامی که یک شبکه می خواهد با شبکه دیگری ارتباط برقرار کند، بسته داده به Gateway منتقل می شود و سپس از طریق کارآمدترین مسیر به مقصد هدایت می شود. علاوه بر مسیریابی داده ها، یک دروازه همچنین اطلاعاتی در مورد مسیرهای داخلی شبکه میزبان و مسیرهای هر شبکه اضافی که با آن مواجه می شود را ذخیره می کند.

Gateway ها اساسا مبدل‌های پروتکل هستند که سازگاری بین دو پروتکل را تسهیل می‌کنند و بر روی هر لایه از مدل اتصال سیستم‌های باز (OSI) کار می‌کنند.

انواع Gateway

دروازه ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند و وظایف مختلفی را انجام دهند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از:

فایروال های برنامه کاربردی وب

این نوع ترافیک به و از یک وب سرور را فیلتر می کند و به داده های لایه برنامه نگاه می کند.

دروازه‌های ذخیره‌سازی ابری

این نوع درخواست‌های ذخیره‌سازی را با تماس‌های مختلف API سرویس ذخیره‌سازی ابری ترجمه می‌کند. این به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا فضای ذخیره‌سازی را از یک ابر خصوصی به برنامه‌های کاربردی بدون مهاجرت به ابر عمومی ادغام کنند.

دروازه‌های API، SOA یا XML

این نوع ترافیک ورودی و خروجی یک سرویس، معماری میکروسرویس‌گرا یا وب سرویس مبتنی بر XML را مدیریت می‌کند.

دروازه‌های اینترنت اشیا

این نوع داده‌های حسگر را از دستگاه‌های موجود در محیط اینترنت اشیا جمع‌آوری می‌کند، بین پروتکل‌های حسگر ترجمه می‌کند و داده‌های حسگر را قبل از ارسال به بعد پردازش می‌کند.

دروازه های رسانه ای

این نوع داده ها را از فرمت مورد نیاز برای یک نوع شبکه به فرمت مورد نیاز برای دیگری تبدیل می کند.

دروازه‌های امنیتی ایمیل

این نوع از ارسال ایمیل‌هایی که خط‌مشی‌های شرکت را زیر پا می‌گذارند یا اطلاعات را با اهداف مخرب منتقل می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

درگاه های ورودی VoIP

این نوع استفاده از تجهیزات خدمات تلفنی قدیمی مانند تلفن های ثابت و دستگاه های فکس را با شبکه صدا از طریق IP (VoIP) تسهیل می کند.

علاوه بر این، یک ارائه‌دهنده خدمات ممکن است دروازه‌های شخصی خود را ایجاد کند که می‌تواند توسط مشتریان استفاده شود. به عنوان مثال، خدمات وب آمازون (AWS) دارای یک دروازه API آمازون است که به توسعه دهنده اجازه می دهد تا برنامه های غیر AWS را به منابع پشتیبان AWS متصل کند.

تفاوت بین Gateway و روتر

دروازه ها و روترها از این نظر مشابه هستند که هر دو می توانند برای تنظیم ترافیک بین دو یا چند شبکه جداگانه استفاده شوند. با این حال، یک روتر برای اتصال دو نوع شبکه مشابه و یک دروازه برای اتصال دو شبکه غیر مشابه استفاده می شود. برای توصیف شبکه‌هایی که از پروتکل‌های اولیه متفاوتی استفاده می‌کنند، می‌توان از غیر مشابه استفاده کرد.

با توجه به این منطق، یک روتر ممکن است یک دروازه در نظر گرفته شود، اما یک دروازه همیشه یک روتر در نظر گرفته نمی شود. روترها رایج ترین دروازه هستند که برای اتصال یک شبکه خانگی یا سازمانی به اینترنت استفاده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =