مفهوم Recovery Point Objective RPO
هدف نقطه بازیابی (RPO) یا Recovery Point Objective RPO ، سن فایلهایی است که باید از ذخیرهسازی پشتیبان بازیابی شوند تا در صورت از کار افتادن رایانه، سیستم یا شبکه در نتیجه خرابی سختافزار، برنامه یا ارتباطات، عملیات عادی از سر گرفته شود. RPO در زمان (یعنی به گذشته) از لحظه ای که در آن خرابی رخ می دهد بیان می شود و می تواند بر حسب ثانیه، دقیقه، ساعت یا روز مشخص شود. این یک ملاحظات مهم در برنامه ریزی بازیابی بلایا (DRP) است.
هنگامی که RPO برای یک کامپیوتر، سیستم یا شبکه معین تعریف شد، حداقل فرکانس تهیه نسخه پشتیبان را تعیین می کند. این، همراه با هدف زمان بازیابی (RTO)، به مدیران کمک میکند تا فناوریها و رویههای بهینه بازیابی فاجعه را انتخاب کنند. به عنوان مثال، اگر RPO یک ساعت است، حداقل یک بار در ساعت باید نسخه پشتیبان تهیه شود. در این مورد، هارد دیسک های اضافی و خارجی ممکن است بهترین راه حل برای بازیابی فاجعه باشند. اگر RPO پنج روزه (۱۲۰ ساعت) باشد، باید در فواصل زمانی ۱۲۰ ساعت یا کمتر از نسخه پشتیبان تهیه شود. در این شرایط، نوار یا دیسک فشرده قابل ضبط (CD-R) ممکن است کافی باشد.