تکنولوژی مجازی سازی و راهکارهای تحمل خطا

تکنولوژی مجازی سازی و راهکارهای تحمل خطا

۵- مجازی سازی و راهکار های تحمل خطا

تکنولوژی مجازی سازی و راهکار های تحمل خطا
تکنولوژی مجازی سازی و راهکار های تحمل خطا

تحمل خطا یکی از مهترین ویژگی هایی است که به واسطه تکنولوژی مجازی سازی در بستر شبکه های کامپیوتری پیاده سازی میشود ، این ویژگی با توجه به مجازی ساز و با توجه به سیاست های مدیریتی شامل دسته بندی های خاصی می گردد ، در اینجا تعاریف را نزدیک به محصولات شرکت Citrix در نظر میگیریم ،  به همین دلیل آشنایی با بعضی از تعاریف و واژگان قبل از بیان راهکار های تحمل خطا ضروری به نظر می رسد .

۵-۱-  ESX چیست ؟
ESX نام یکی از مجازی ساز های شرکت VMware است که در سطح سرویس دهنده پیاده سازی می شود که با توجه به تعاریف ارائه شده در فصل چهارم بارزترین مشخصه آن، این است که به صورت مستقیم بر روی سخت افزار نصب می گردد و دیگر نیازی به یک سیستم عامل رابط نمیباشد، که در سرعت کارکرد سیستم بسیار موثر است.

شکل۵‑۱: نمایی از کنسول اصلی EXS server

۵-۲-Client VSphere چیست ؟

Client VSphere نام رابط مدیریتی ماشین های مجازی است که وظیفه ارتباط با یک ESXserver را بر عهده دارد ، چرا که ESX به دلیل رعایت برخی از سیاست ها امنیتی در بستر شبکه، فاقد رابط کاربری برای مدیریت ماشین های مجازی است.

شکل۵‑۲ نمایی از کنسول اصلی VSphere Client

۵-۳- راهکار های تحمل خطا (HA , Fault Tolerance) :

High availability Cluster که آن را با اصطلاحات HA Cluster و یا Failover Cluster نیز می شناسند. با فعال نمودن HA بر روی Pool مورد نظرمان، ما قادر خواهیم بود از قابلیت Fault Tolerance (تحمل خطا) بهره جوییم که در این صورت اگر هر یک از سرورهای فیزیکی دچار مشکل گردید، با توجه به این که Secondary VM بر روی سرور دیگر ما وجود دارد، هیچ Down Time و یا قطعی از طرف سرورها وجود نخواهد داشت.
با استفاده از این راهکار که برخلاف راهکار سخت افزاری بسیار کم هزینه است و پیچیدگی های آن را نیز ندارد می توان به راحتی مشکلات سخت افزاری سرورهای فیزیکی را مدیریت کرده و این اطمینان را داشت که سرویس های حیاتی این سرورها بدون Down Time  در حال سرویس دهی خواهد بود .

شکل۵‑۳: Citrix HA

از مزایای استفاده از Fault Tolerance میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • از بین رفتن هزینه های بسیار زیاد و هنگفتی که در اثر از کار افتادن یک سرور فیزیکی به یک سازمان وارد می شود
  • ارائه سرویس دهی ممتد برای تمام نرم افزار ها بدون وابستگی به سیستم عامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *