بررسی Dell EMC Unisphere در استوریج Unity XT

یکی از چالش های قابل توجهی که مدیران استوریج با آن روبرو هستند ، تکامل سریع فناوری ها و عملکردهای محیط های ذخیره سازی که همیشه در حال رشد هستند می باشد. با توجه به این چالش ها ، مدیریت سیستم ها و تجهیزات ذخیره سازی پیچیده تر می شود و حتی گاهی اوقات ، انجام آموزش های اساسی برای مدیران حیاتی می باشد. مدیران و سرپرستان ملزم به تصمیم گیری سریع ، تهیه گزارش و اطمینان از سلامت کلیه سیستم های موجود در محیط خود هستند. بنابراین ، آنها برای مدیریت محیط های ذخیره سازی به ابزاری حرفه ای با پلتفرم ساده ، کاربرپسند و قابل برنامه ریزی نیاز دارند. برای رفع این نگرانی ها ، نرم افزار Dell EMC Unisphere سادگی و سهولت در استفاده و انعطاف پذیری کامل را به ارمغان می آورد. کلیه قابلیتها و امکانات این نرم افزار برای مدیریت بهینه فضای ذخیره سازی طراحی شده است. نرم افزار Unisphere ، مخصوص استوریج های خانواده Dell EMC Unity طراحی شده است و با ارائه قابلیتهای پیشرفته و عملکرد بهینه شده برای داده های سازمانی ، کلیه نیازهای مدیران استوریج را تأمین می کند.

بررسی Dell EMC Unisphere در استوریج Unity XT - استوریج  Dell EMC Unity XT 480f

بررسی Dell EMC Unisphere در استوریج Unity XT

نرم افزار Unisphere یک رابط مدیریت گرافیکی برای ایجاد ، مدیریت و نظارت بر منابع ذخیره سازی سیستم های ذخیره سازی Dell EMC Unity و قابلیت های آنها می باشد. نرم افزار Unisphere یک راهکار مبتنی بر وب HTML5 است که یک رابط کاربری آسان برای انجام عملیات مدیریت فضای ذخیره سازی ، از جمله ایجاد منابع ذخیره سازی ، نظارت بر سیستم ، پیکربندی و برنامه ریزی محافظت برای داده های ذخیره شده و استفاده از ویژگی های پیشرفته مانند Replication را فراهم می کند. ما در این مقاله به بررسی برخی از این ویژگی ها با استفاده از نرم افزار Unity Operating Environment (OE) 5.0 بر روی یک سیستم استوریج Unity 480F خواهیم پرداخت.

بررسی Unisphere GUI 

از طریق یک مرورگر وب ، به آدرس مدیریت دسترسی پیدا می کنیم. صفحه ورود به سیستم ظاهر می شود. اولین بار که وارد سیستم می شویم ، باید از نام کاربری و گذرواژه مدیر پیشرفته پیش فرض کارخانه ای استوریج استفاده کنیم.

صفحه داشبورد اولین صفحه ای است که پس از ورود به سیستم مشاهده خواهیم کرد. ما مستقیماً به داشبورد اصلی دسترسی پیدا می کنیم و از این داشبورد ، وضعیت جزئیات مختلف سیستم از جمله سلامت سیستم ، سلامت فضای ذخیره سازی ، ظرفیت سیستم و عملکرد سیستم قابل مشاهده می باشد. هر وضعیت با استفاده از آنچه Unisphere آن را بلوک های دید می خواند ، نمایش داده می شود. مدیران استوریج می توانند صفحه داشبورد را شخصی کنند ، زیرا Unisphere ما را قادر می سازد تا چندین داشبورد ایجاد و شخصی سازی کنیم. هر داشبورد به عنوان یک برگه در این صفحه داشبورد ظاهر می شود و یک مجموعه نمای سفارشی از بلوک های نمای انتخاب شده ما را نشان می دهد. علاوه بر ایجاد داشبورد جدید ، می توانیم آنها را حذف و تغییر نام دهیم. همچنین ، بلوک های مشاهده را اضافه و حذف کنید.

پس از بررسی داشبورد ، بیایید یه نگاهی به طراحی کلی رابط کاربری گرافیکی Unisphere بیندازیم. در سمت چپ ، یک نوار پیمایش داریم که منابع و تنظیمات سیستم را که معمولاً توسط مدیران قابل دسترسی است نشان می دهد ، به دسته ها و زیر مجموعه ها (صفحات) تقسیم شده است. در سمت راست بالای GUI ، پیامهای وضعیت اضافی ، تنظیمات و CloudIQ وجود دارد (بعداً برخی از این تنظیمات کلی سیستم را بررسی خواهیم کرد.) و در وسط GUI اطلاعات مربوط به هر صفحه انتخاب شده نشان داده می شود .

دسته دوم برای مشاهده سیستم می باشد که می توانیم اطلاعات و فعالیت سیستم را از آن پیکربندی و مشاهده کنیم و وظایف سرویس را اجرا کنیم. در بخش System View و قسمت Summary ، ما یک نمای کلی از سیستم و سلامت اجزای آن ، از جمله جزئیات سیستم مانند نام ، مدل ، شماره سریال و نسخه فعلی نرم افزار دریافت می کنیم. این گزارش همچنین شامل مسائل مربوط به سلامت سیستم و اطلاعات مربوط به درگاه های جلویی نیز می باشد.

در بخش System View و در قسمت Enclosures ، مدیران دستگاه می توانند از یک نمودار تعاملی در محفظه ها با اطلاعات دقیق در مورد اجزای سخت افزاری سیستم هستند بهره مند شوند. در اینجا می توانیم محفظه ها را انتخاب کرده و نمای آن را به جلو ، عقب یا بالا تغییر دهیم تا بتوانیم جزئیات خاص هر بخش را مشاهده کنیم. به عنوان مثال ، نمای عقب وضعیت همه درگاه ها و اطلاعات بیشتر را به ما می دهد.

 

 

صفحه بعدی زیر دسته سیستم صفحه Performance می باشد. در این صفحه ، ما دو گزینه داریم ، عملکرد داشبورد یا میزبان ورودی / ورودی. در اینجا ما مجموعه معیارها را در سیستم ذخیره سازی داریم. سرپرستان می توانند با مشاهده و تعامل با نمودارهای خطی که معیارهای عملکرد تاریخی و در زمان واقعی را نشان می دهند ، به سرعت عملکرد سیستم را تجزیه و تحلیل کنند.

 

The next page under the System category is Performance. On this page, we have two options, Performance Dashboard or Host I/O Limits. Here we have metrics collection on the storage system. Administrators can quickly analyze system performance by viewing and interacting with line charts that display historical and real-time performance metrics.

Next up is the Service page. This page includes the Overview, Service Tasks, Technical Advisors, and Downloads tabs. The Service page is used to verify and manage various support options and to troubleshoot and repair the storage system in general.

We move to the Storage category, and here, the first sub-category is Pools. From Pools, we can manage storage pools, including adding, editing, deleting, and viewing essential information of the pools.

Under Storage > Block, we can navigate on the LUNs, Consistency Groups, and iSCSI Interfaces tabs. From LUNs, one can create new LUNs and editing existing ones. Primary information of the LUNs is shown here, like size, allocated space in percentage, and the pool owning the LUN.

Other categories under Storage include File and VMware, where we are allowed to configure and view storage resources of network file storage and to manage the resources associated with VMware virtual machines.

The next category on the navigation bar is Access. From Access, we can view and configure hosts for access to the storage system. The sub-categories presented under Access are Host, VMware, and Initiators. The VMware page, for instance, provides the ability to create and manage VMware-related resources like NFS, VMFS, and VVol Datastores. Unisphere provides VMware discovery capabilities to collect virtual machine and datastore storage details from vSphere and display them in the context of the storage system.

On the Access > Initiators page, we can manually register one or more Fibre Channel or iSCSI initiators. We could add initiators when we add a host configuration or, at a later time, from the Properties screen of the host.

The Initiators Paths tab shows all data paths that are currently available to the initiators connected to the system either by FC or iSCSI.

Protection & Mobility is the next category on the navigation bar. From this category, administrators can view and configure snapshot schedules, manage replication, and import operations. The first sub-category we find here is the Snapshot Schedule, where we can set the system to take snapshots at a recurring schedule.

Under Protection & Mobility > Replication, the system provides a second level of redundancy in case the main storage backup system fails. This additional redundancy is managed under the Sessions and Connections tabs. The system supports asynchronous and synchronous replication of all storage resources, from blocks, files, and VMware datastores.

Jumping to another sub-category, Import, the system will allow us to migrate a VDM, or a LUN or a consistency group (CG) of LUNs, including its configuration and data from an existing source VNX storage system to a target Unity storage system. This feature is relevant to move and upgrade to the Unity storage systems. Notice that an import is always conducted from the Unity storage system.

Moving down to the next category of the GUI is Events. From Events, storage admins can view alert messages, jobs status, and logs listing. Under Events > Alerts, we find information about the source of an event, the symptoms and cause, and actions that we can take to resolve it.

The next two sub-categories under Events are Jobs and Logs. Jobs will show the current system operations that are running in the background. And under Events > Logs, we have a collection of events reported by the system. Here we can also configure the system to send log information to a maximum of five remote hosts.

The last category of the navigation bar is Support. This page provides links to resources for learning about and getting assistance with the storage system. Some options include watching how-to videos, accessing online training modules, downloading the latest product software, and more options.

The general system settings are accessed from the gear icon in the top menu bar. These settings allow administrators to configure some of the most important parameters of the system. As these are not frequently used, they are not located on the navigation bar. The Settings menu includes the ability to upgrade system software, configure support credentials, configure user directory services for Unisphere management, and install system licenses. The first option we have under this menu is Software and Licenses. This option provides administrators instant access to tools to plan, install, maintain, and service the product. It also entitles us to software updates, language settings, view system limits, and more.

Under Users and Groups, we can create, modify, delete user accounts for system management access and configure LDAP servers.

In the Management section, we have several options to configure various system-related settings, including System Time and NTP, DNS Server, Unisphere Central, Unisphere IPs, Remote Logging, Failback Policy, Performance, and Encryption.

From Storage Configuration, admins can view configured and unconfigured drives.  In Hybrid Unity models, this is where admins can configure FAST technology-related settings.

From this menu, we can also perform additional configurations for the Support, Access, and Alerts settings.

Conclusion

Unisphere is the graphical management interface that enables Dell EMC Unity customers to manage storage systems and perform every-day management tasks related to storage systems by utilizing a web interface based on HTML5. Unisphere focuses and stands on simplifying management by having an interface that has been designed to allow storage administrators to complete storage-related tasks intuitively and simply. Unisphere also simplifies how users can easily connect to Dell EMC via Secure Remote Services providing tangible support and service benefits. Additionally, with SRS connected, Unisphere users are just a click away from connecting and registering their Unity XT array to CloudIQ – a cloud-based storage analytics application that provides deeper insights into the health of the storage array through comprehensive health monitoring, analytics and machine learning.

During this review, we went through different pages available on the main menu, including the resources and system settings that are used frequently by administrators. The navigation bar on the left-hand side is organized in categories and sub-categories; we are allowed to collapse this menu to have a more comprehensive view and easily navigate on the interface. We also overviewed some system-related settings from the top menu bar, which is composed of vital configurations, but not as frequently accessed as the ones on the main menu. This structure makes the interface clean and straightforward, with only the every-day settings at hand. This modern interface ultimately has been designed with simplicity and ease of use in mind for all storage management needs.